Please use this identifier to cite or link to this item: https://ru.iis.sociales.unam.mx/handle/IIS/5343
Title: Discursos sobre la infancia anormal y las prácticas de la educación especial en la primera mitad del siglo XX en México
Authors: Padilla Arroyo, Antonio
Keywords: infancia anormal
educacion especial
instituciones educativas
intervención pedagogica
abnormal childhood
special education
educational institutions
pedagogical intervention
Publisher: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Sociales.
Series/Report no.: Revista de Investigación Social;Año III, Número 5
Issue Date: 2007
Abstract: El presente texto examina los discursos en torno a lo que se definió como infancia “irregular” o “anormal”. Esos discursos tuvieron entre sus objetivos elaborar tipologías de la anormalidad para proponer alternativas de atención pedagógica y la creación de instituciones educativas que dieron pauta a la formación y consolidación de un sistema educativo especial, paralelo al sistema regular, con prácticas educativas específicas que fluctuaron entre la integración y la exclusión de los niños mexicanos.
Abstract: This text examines the discourse on what was defined as “irregular” or “abnormal” childhood. The aim of this discourse was to draw up typologies of abnormality to propose alternative forms of pedagogical care and the creation of educational institutions that established guidelines for the formation and consolidation of a special education system, parallel to the regular system, with specific educational systems that fluctuated between the integration and exclusion of Mexican children.
URI: https://ru.iis.sociales.unam.mx/handle/IIS/5343
Type: PeerReviewed
Artículo
Rights: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Appears in Collections:Revista de Investigación Social

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
01_padilla.pdfTexto completo268.68 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
001ris5_portada.jpgPortada del número449.74 kBJPEGThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.