Please use this identifier to cite or link to this item: http://ru.iis.sociales.unam.mx:8080/jspui/handle/IIS/5382
Title: Autonomía femenina. Un enfoque teórico para explicar el efecto de la educación sobre la fecundidad
Authors: Paz Gómez, Leonor
Keywords: autonomia femenina
fecundidad diferencial
estatus socioeconomico
cambio demografico
educacion
Female autonomy
differential fertility
socio-economic status
demographic change
education
Publisher: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Sociales.
Series/Report no.: Revista de Investigación Social;Año V, Número 8
Issue Date: 2009
Abstract: En este texto se trata de hacer evidente la utilidad que representa el concepto de autonomía femenina para explicar los procesos de cambio demográfico asociados a transformaciones en el estatus de la población, y concretamente en relación con las características educativas de la población femenina. A través de una revisión de las propuestas de diversos autores, se muestra cómo la investigación demográfica fue construyendo un marco de interpretación que privilegia el papel de la autonomía femenina en la explicación de las diferencias en la fecundidad según el nivel de escolaridad.
Abstract: This text attempts to prove the usefulness of the concept of female autonomy to explain the processes of demographic change associated with transformations in the status of the population, specifically with regard to the educational characteristics of the female population. Through a review of the proposals of various authors, the paper shows how demographic research constructed a framework of interpretation that promotes the role of female autonomy in explaining fertility differences by educational attainment.
URI: http://ru.iis.sociales.unam.mx/jspui/handle/IIS/5382
Type: PeerReviewed
Artículo
Appears in Collections:Revista de Investigación Social

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
03_paz.pdfTexto completo140.24 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
003ris8_portada.jpgPortada del número643.35 kBJPEGThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.