Please use this identifier to cite or link to this item: https://ru.iis.sociales.unam.mx/handle/IIS/5628
Title: Textos clásicos y sus aportes al canon, o un texto clásico no nace, se hace
Authors: Rayas, Lucía
Keywords: Rubin, Gayle
Scott, Joan
Canon (Literatura)
Teoría feminista
Canon
Class
Gender
Publisher: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Sociales; Facultad de Filosofía y Letras.
Series/Report no.: Discurso, teoría y análisis;Número 31
Issue Date: 2011
Abstract: En este artículo se analizan las importantes contribuciones de Gayle Rubin y Joan Scott a los estudios de género y por qué se han vuelto clásicos. Se exploran también algunas coincidencias en cuanto a la integración del género y la historia social a los estudios académicos. Asimismo, se analiza la forma en que Joan Scott y E.P. Thompson utilizan “experiencia”, como categoría de análisis y estrategia para hacer otro tipo de historia, de género o clase, como evidencia para cuestionar las viejas narrativas de la historia normativa.
Abstract: This article discusses how and why seminal contributions by Joan Scott and Gayle Rubin became gender studies classics. Some coincidences in the reception of work by E.P. Thompson and Joan Scott within the academic community of historians are explored. An analysis of the use of “experience” as a category serving the purpose of expanding the range of historically relevant subjects in Thompson and Scott is presented. Finally, the article argues that the inclusion of gender perspective as a legitimate academic approach is indebted to the avenues opened, a few decades prior, by social history.
URI: https://ru.iis.sociales.unam.mx/handle/IIS/5628
Type: PeerReviewed
Artículo
ISSN: 0188-1825
Rights: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Appears in Collections:Discurso, Teoría y Análisis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
portada31.jpgPortada del número2.62 MBJPEGThumbnail
View/Open
05_rayas.pdfTexto completo78.77 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.